Connect with us

Ekonomi

Så undviker du de klassiska misstagen under arbetsintervjun

Vi bjuder på fem solida tips till dig som söker nytt arbete. Vad du inte ska göra, och vad du borde göra, för att lyckas på intervjun.

Pexels

Handen på hjärtat. Att sitta i en arbetsintervju kan vara riktigt nervöst och stressande. Man blir både okulärt besiktigad och ifrågasatt. Man blir klämd och känd på. Bildligt talat förhoppningsvis. Men det är inte svårt att förstå varför arbetsintervjuer är en ständig stressframkallare bland många arbetssökande.

Det finns många bra, generella tips om vilka vanliga misstag man ska undvika för att göra en bra arbetsintervju. Har du koll på dessa – så kanske du känner dig tryggare, och du minskar möjligtvis risken för att du säger något som du sedan får ångra…

Här kommer några bra tips!

  • Prata inte om lönen det första du gör.
    Seriöst, nej, gör det bara inte. Att visa större intresse för den eventuella lönen än för arbetsplatsen i övrigt, dina arbetsuppgifter och det företag du besöker, är inte en vinnare när det gäller intervjuer!
  • 2. Prata ALDRIG illa om en tidigare chef eller arbetsplats.
    Tro oss, det kommer inte att sluta bra. Chefen kanske finner din frispråkighet som lite läskig, om du säger såhär om din tidigare arbetsgivare efter att du slutat – vad kommer du säga om det här företaget?
  • 3. Tillåt inga distraktioner – rör INTE din mobil!
    Nej, herregud. Försumma dina barn med mobiltelefonen, försumma din sambo eller maka, men försummar du en framtida arbetsgivare med “viktiga telefonsamtal” som inte kan vänta, då försummar du chansen till ett jobb.
  • 4. Jämför inte olika jobbmöjligheter.
    Berätta gärna att du söker olika arbeten inom branschen, men sitt inte och jämför olika arbetsplatser och erbjudanden under intervjun. Det är grymt oskönt och kommer resultera i att du framstår som materialistisk och egocentrisk.
  • 5. Sitt inte som ett spån – ställ frågor och var aktiv!
    Det sista och kanske viktigaste tipset. Du ska inte sitta på händerna under intervjun och låta dig bli förhörd. Visa framfötterna genom att ta reda på lite om företaget du besöker, gärna lite om rekryteraren också, så att du kan visa att du är intresserad!

Ta till dig av dessa tips och lycka till på nästa arbetsintervju. Men kom ihåg! Att söka arbete kan ofta vara en lång och prövande process. Du är en värdefull kandidat även om vissa ansökningar inte besvaras, eller om du inte kallas till intervju. Många får gå på många intervjuer innan det ger effekt. Ge inte upp!

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Ekonomi

Nordlo förvärvar Acon: “Ökar vår kompetens inom handel”

För en tid sedan blev det känt att IT-bolaget Nordlo förvärvar driftleverantören Acon.

Acon, IT-driftsleverantören som har haft stark tillväxt och flera år i rad vunnit utmärkelsen Superföretag av Veckans affärer blir en del av Nordlo som är en ledande Nordisk IT- och digitaliseringspartner. I och med förvärvet stärker Nordlo sin position på den nordiska IT-marknaden.

– Förvärvet av Acon ökar vår kompetens inom främst handel och tillverkande industri där Acon har ett djupt och brett branschspecifikt kunnande som byggts upp och förfinats under många år. Bolaget har även en mycket imponerande kundlista och en kultur som stämmer väl överens med Nordlos, säger Fredrik Almén, koncernchef Nordlo.

Acon som grundades 2001, har idag 54 anställda på två orter och över 200 kunder över hela landet inom bland annat handel, SaaS och tillverkande industri. Acons erbjudande som är centrerat kring IT-drift till fast pris matchar väl med Nordlos erbjudande inom digitalisering för vardag och framtid.

– Acon delar Nordlos värderingar om att vara nära sina kunder, agera med hjärtat och att vara en flexibel och kompetent digitaliseringspartner. Detta kommer gynna både befintliga och nya kunder inom båda bolagen framöver, säger Fredrik Almén.

Medarbetare erbjuds bli delägare

Acon leds idag av VD Johan Bålhammar som i och med transaktionen också blir delägare i Nordlo – i linje med Nordlos strategi att medarbetare bjuds in att bli delägare i koncernen.

– Som en del av Nordlo kommer vi bli en ännu starkare aktör, med bättre geografisk närvaro och bredare kompetens. Våra medarbetare får även en ökad möjlighet att utvecklas och göra mästerskap vilket är en viktig värdering som vi delar med Nordlo. Vi har genom åren stöttat våra kunder att nå sin fulla digitala potential genom ett nära partnerskap. Tillsammans med Nordlo fortsätter vi utveckla kunderna med större möjligheter och ett starkare erbjudande, säger Johan Bålhammar, VD på Acon

Johannes Jaxow, en av Acons ägare, är nöjd med att de funnit ett nytt hem för Acon där bolaget ges stora möjligheter att fortsätta utvecklas.

– Bolaget bildades för 20 år sedan och en av framgångsfaktorerna har varit vår entreprenörsbakgrund präglad av nära relationer, strategiska beslut och en stark vilja att alltid fortsätta utvecklas, det här blir nästa kapitel för bolaget och den resan gör vi tillsammans med Nordlo. Dessutom kommer Acons kompetenta medarbetare att bli en del av ett större sammanhang med möjlighet till delägarskap i koncernen, säger Johannes Jaxow.

Förvärvet innebär att Acon blir en del av Nordlo, som därmed växer till ca 740 medarbetare och kontor på 41 orter i Sverige och Norge.

Continue Reading

Ekonomi

Nytt samarbete mellan Visit Umeå och Visit Skellefteå

Umeå och Skellefteå jobbar, som de enda städerna i Västerbotten, strategiskt med att attrahera möten och konferenser.

Foto: White arkitekter / SARA Kulturhus.

VÄSTERBOTTEN. Umeå och Skellefteå jobbar, som de enda städerna i Västerbotten, strategiskt med att attrahera möten och konferenser. Båda städerna har så kallade convention bureauer som på ett neutralt sätt representerar och säljer in sin stad och stöttar nationella och internationella mötesarrangörer och bokare.

Coronapandemin har skjutit den globala mötesindustrin i sank och förändrat den i grunden. Den snabba digitaliseringen och restriktioner mot att resa kräver ny kunskap och nya mötesprodukter och affärsmodeller. Nu inleder destinationsbolagen Visit Umeå och Visit Skellefteå en utvecklingsresa tillsammans med sina mötesaktörer.

-Möten och konferenser är viktiga för att skapa nya nätverk, utbyta erfarenheter och kunskap och höja kompetens. De bidrar också till besöksnäringsföretagens välmående året runt, skapar efterfrågan på god infrastruktur och driver affärsutveckling och investeringar. Därmed är de otroligt viktiga för tillväxten och utvecklingen i Västerbotten, säger Cecilia Frank på Visit Skellefteå.

Visit Umeå och Visit Skellefteå har i samarbete med Region Västerbotten turism samlat information kring pandemins effekter på besöksnäringen i regionen med hjälp av enkäter som regelbundet skickats ut till företagen. Resultatet från dessa ger vid hand att företagen i vår region, precis som i andra delar av landet drabbats hårt av pandemin. De hotell, konferensanläggningar och eventföretag som har sina största intäkter från konferenser, möten och evenemang är bland de värst drabbade. Besöksnäringsorganisationerna inleder nu arbetet med ett utvecklingsprogram för aktörer i Västerbottens mötesstäder med syfte att skapa insikter, kunskap och utveckling kopplat till ny efterfrågan och nya behov.

-Mötesindustrin står nu inför helt nya utmaningar med en snabb digitalisering och nya kundbehov samtidigt som de flesta anläggningar har reducerad personalstyrka i och med permitteringar och uppsägningar, säger Gabriella Hed Vall på Visit Umeå. Vi ser ett stort behov att stötta våra mötesaktörer i den utvecklingsresa som nu inletts och vi är övertygade om att vårt samarbete kommer att göra resan mer effektiv och framgångsrik för alla involverade parter.

Utgångspunkten blir gruppens gemensamma förståelse för att alla aspekter av hållbarhet måste vägas in när nya idéer kläcks och nya vägar prövas. Utvecklingsprogrammet går under namnet Framtidens hållbara mötesstad och har som mål att utveckla ny kompetens och nya hållbara mötesprodukter och affärsmodeller.

Projektledare för programmet är Gabriella Hed Vall, Visit Umeå och Cecilia Frank, Visit Skellefteå.

Continue Reading

Ekonomi

Lule Building System AB utsedd till Årets Tillväxtföretag

Bolaget spås en fortsatt kraftig medvind.

Foto: Genrébild.

VÄSTERNORRLAND. Med ett ständigt fokus på kvalitet och nöjda kunder har bolaget under åren arbetat upp en stark soliditet. Med modet att agera som ett lokalt företag med övertygelsen på samarbetet i det lokala näringslivet och vikten av att ta en ansvarsfull roll i samhället, bygger de en stark bas för framtida möjligheter kring förnybar energiproduktion. Bolaget spås en fortsatt kraftig medvind.

Med den motiveringen har Lule Building System AB priset som Årets tillväxtföretag vid Sundsvall Business Awards 2020, vilket meddelas i ett pressmeddelande.

SBA definierar: Ett tillväxtföretag kännetecknas av förmåga och vilja att växa samt verka på nationella eller internationella marknader. Priset har som syfte att belysa och hylla de framåtsträvande och offensiva företag som gör en stor insats för samhället och som också inspirerar andra att ta samma steg.

-Det här är ett pris till våra medarbetare som inte tvekar att ”göra det lilla extra” för att lösa varje uppgift och möta kundernas förväntan. Utmärkelsen bekräftar också att Daniel Hallin och Mathias Hallin som sedan de kom in i familjeföretaget för 10 år sedan gjort allt rätt som fokuserat på kvalitet och nöjda kunder genom att mycket selektivt rekrytera personal som inte bara har rätt kompetens utan också delar företagets värdegrund, säger LBS VD Johan Strömbäck.

Continue Reading

HETAST

Precis som alla andra hemsidor använder vår hemsida sk Cookies för att fungera.