Connect with us

Företagande

Tre bra tips på hur du vänder en svag lönsamhet till ett betydligt bättre resultat

Tycker du att vinsten av ditt hårda slit är för dålig, trots en hygglig omsättning? Då kan du behöva göra lite förändringar!

Pexels

Många företagare känner troligen igen sig strävan efter lönsamhet, och att man trots hårt arbete och en hygglig omsättning inte riktigt når den lönsamhet man är ute efter. Om du är en av dessa företagare, så hav förtröstan – du är inte ensam!

“Men dålig lönsamhet måste ju givetvis vändas till bättre lönsamhet. Annars tappar vi ju syftet med att omsätta något överhuvudtaget.”

Men dålig lönsamhet måste ju givetvis vändas till bättre lönsamhet. Annars tappar vi ju syftet med att omsätta något överhuvudtaget. Men hur ska det gå till då? Lugn! Vi har sammanställt en liten guide åt dig för att, förhoppningsvis, ge dig lite idéer!

Tips 1: Ta kontroll över inköpen.

Åk inte runt och köp in ditten och datten på olika ställen, låt inte vem som helst köpa in vilket material som helst, och köp ingenting som inte är nödvändigt. Har det du köpt använts på ett faktiskt arbete? Då ska det debiteras kunden. Att ta kontroll över inköpen och se till att du får betalt för det material ni använder – är centralt – för att öka lönsamheten.

Tips 2: Se till att få iväg fakturorna.

Tänk såhär: Fakturering är kul. Det är faktureringen som möjliggör lönerna. Det är faktureringen som tar dig från soffan till nästa flyg till solstolen i värmen. Utan fakturering får du inte in en enda krona. Se till att ha bra rutiner på faktureringen – skjut inte upp de komplicerade fakturorna utan se till att skicka de först. Prioritera att få in kapital och hålla dig likvid genom att ha en rutin som innebär veckovis fakturering, med kortare betaltid för kunderna. Förvånansvärt ofta upplever kunderna att din service är bättre och mer engagerad om du fakturerar i tid, det vill säga innan de måste ringa och fråga varför fakturan aldrig kommit.

“Det är ingen idé att binda upp sig på fasta kostnader, som sammanräknat brukar bli rätt ordentliga pengar varje år!”

Tips 3: Se över fasta kostnader du “måste” betala.

Här finns det vanligtvis jättemycket att hämta. Använder ni alla fordon och all utrustning ni kontinuerligt betalar? Inte? Gör er av med det då. För ett byggföretag är det mycket lönsammare att hyra fordon vid det fåtal tillfällen ni behöver en extra bil istället för att ha en dyr leasingbil parkerad utanför kontoret under merparten av året. Använder ni allt lokalutrymme ni hyr? Om inte, se till att göra er av med de överblivna kvadratmetrarna. Har du dyra lån och försäkringar i företaget? Ring runt och förhandla om, se till att pressa ner kostnader och räntor. Det är ingen idé att binda upp sig på fasta kostnader, som sammanräknat brukar bli rätt ordentliga pengar varje år!

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Företagande

Grant Cardones tips till dig som vill bli miljonär på företagandet

Foto: Omslag/Youtube.

I behov av lite extra motivation under den mörka decembermånaden som avslutar Q4? Den karismatiska fastighetsmiljardären Grant Cardone ger sina tips på hur du – på fem steg – blir miljardär.

Prenumerera gratis på Affärsliv365

* indicates required

Continue Reading

Företagande

Tre nycklar till ett bra säljmöte: “Strukturen är viktig”

Det finns faktorer som skiljer ett bra säljmöte från ett dåligt, har du koll på dem? Här kommer tre viktiga nycklar för ett bra möte!

Foto: Genrébild.

FÖRETAGANDE. Det finns faktorer som skiljer ett bra säljmöte från ett dåligt. Om du inte har koll på hur säljmötet är upplagt, och skjuter från höften, är det stor risk för att du missar de viktiga detaljer som kunden behöver för en bra köpupplevelse.

Säljare brukar ofta betraktas som “duktiga på att prata” men på ett bra säljmöte ska säljaren prata mindre än köparen. Du ska lyssna och ge lämpliga förslag på det kunden behöver hjälp med, har ett behov av, inte prata ner dem i skorna med förhoppningen om att de snart ska säga ja till vad som helst.

Här kommer tre nycklar till vad du, som minimum, behöver för ett bra säljmöte:

  1. Välutförd behovsanalys
    Och det här är jätteviktigt. Det är under den här tiden av säljmötet som du tar reda på vad du kan göra för kunden. Du måste veta vad kunden problembild är, vilken “pain” de upplever, för att kunna hitta lämpliga lösningar med dina produkter eller tjänster. Tänk på att det här också är ditt tillfälle att skina – du kan vissa på kompetens och erfarenhet genom att vara inkännande och visa att du vet vad ni pratar om.
  2. En bra presentation.
    Och det handlar inte om att prata så länge som möjligt utan att andas. Här ska du använda dig av det du fick fram under behovsanalysen. Kanske vet du direkt vad kunden är intresserad av och lägger ditt fokus där? Du behöver inte berätta om allt annat, och göra det ointressant, för en kund som du redan vet är i behov av något annat som du också tillhandahåller. Men glöm för bövelen inte att hålla liv i samtalet. Det ska inte vara en enmanshow där du står oavbruten i en timme – sikta istället på en dialog med kunden där ni på ett levande sätt kan diskutera det du presenterar.
  3. Hantera invändningarna med finess.
    Har du arbetat ett tag så vet du vilka de vanligaste invändningarna är, och invändningar, de kommer att komma. Var inlyssnade, inte avfärdande, och påbörja varje mening med “jag förstår vad du menar” snarare än “nej, du har fel”. Försök förstå vad kunden egentligen försöker säga genom att på olika sätt avfärda affären. Handlar det verkligen om brist på budget eller behov, eller mer om brist på förtroende för produkten? När du förstår att hantera invändningarna rätt, och lägger tid på att finslipa dina svar så att de kommer ur dig som rinnande vatten, kommer mycket att gå din väg.

Tyckte du om de här tipset? Dela gärna artikeln så att fler får en möjlighet att läsa dem! Och du, lycka till med försäljningen!

Continue Reading

Företagande

I korthet: 5 snabba nycklar till ökad försäljning i småföretag

Kort artikel: Fem nycklar för att stärka din försäljningsprocess.

Foto: Genrébild.

Går det trögt med försäljningen? Här kommer fem snabba nycklar som kanske kan påminna om några viktiga faktorer bakom alla lyckade säljprocesser. Tycker du om artikeln får du gärna dela den!

  • Var mer långsiktig – tänk på att affärer tar tid, så ge inte upp för snabbt. Det kan ibland krävas upp till 5-8 nej innan kunden säger ja. Satsa på att stärka dina relationer och finnas där för kunden när det är dags att göra affär.
  • Kommunicera med klarhet – det ska inte vara svårt för kunden att förstå ditt erbjudande och vad som särskiljer dig från dina konkurrenter, se till att jobba på din pitch och kunna den såväl att du kan rabbla igenom den även om det sker efter att ha blivit väckt mitt i natten.
  • Ta reda på vilka kunder som passar dig och vad som är din målgrupp – och använd informationen för att hitta fler liknande företag som sannolikt står närmare en affär med dig än andra prospekts. Det kallas för ”tvillingkunder” och kan definitivt öka din pricksäkerhet.
  • Gå in för att sälja i allt ni gör – utan försäljning kommer det nämligen att gå åt h-vete. Ni bedriver inte välgörenhet, ni måste få betalt för era tjänster, annars kommer företaget inte att gå runt och krascha.
  • Glöm inte bort att följa upp – se nyckel ett igen, det duger inte att ge upp efter ett, två eller tre försök. Inom B2B kan det krävas upp mot tio försök innan du bearbetat kunden tillräckligt mycket för en försäljning. Ge inte upp så lätt.

Continue Reading

HETAST

Precis som alla andra hemsidor använder vår hemsida sk Cookies för att fungera.