Connect with us

Företagande

Fem tips på hur du hanterar missnöjda och uppretade kunder på bästa sätt

Det sägs att en missnöjd kund är den sämsta reklamen – och det stämmer! För att hjälpa lite på traven så ger vi fem tips på hur du löser upp konflikten!

Ingen gillar missnöjda kunder, och i den bästa av världen så är det inte särskilt ofta du behöver konfronteras med dem. Men det kan hända, och ibland behöver du inte ens ha gjort något fel, det kan helt enkelt vara så att du och kunden kommer på kant med varandra av helt andra orsaker.

“När det väl uppstår en konflikt kan det däremot vara bra att lyssna och försöka hantera det så väl som möjligt.”

När det väl uppstår en konflikt kan det däremot vara bra att lyssna och försöka hantera det så väl som möjligt. Det sägs att en missnöjd kund är den sämsta reklamen – och det stämmer! För att hjälpa lite på traven så presenterar vi fem tips på vad du bör tänka på när du har att göra med en missnöjd kund.

Missnöjd kund? Tänk på att…

Lyssna noggrant på kunden.
Få kunden att känna att du tar dig tid att förstå varför missnöjet har uppstått, och verkligen sätter dig in i de problem som kunden upplever.

Dokumentera det kunden är missnöjd över. 
Försök spara all objektiv information som finns kring missnöjet, gäller det t ex en installation eller ett praktiskt arbete, kan du fota eller filma det som kunden anmärker på, så att allting finns “på papper” till ett senare tillfälle.

Var lugn och empatisk.
Det spelar ingen roll om kunden har fel och kanske direkt eller indirekt är lite oförskämd. Försök ha förståelse över att kunden inte förstår din bransch eller ditt arbete lika väl som du gör. Om du upplevs som arrogant och avvisande kan missnöjet växa.

Ta tag i problemet direkt.
Skjut inte upp det, utan börja undersöka klagomålet direkt. Behöver du ringa någon annan entreprenör eller ett försäkringsbolag? Gör det samma dag. Behöver du prata med en jurist? Gör det också efter att du pratat med ditt försäkringsbolag. Se till att bollen kommer i rullning.

Åtgärda i bästa fall felet, och återkom för att fråga hur det går.
Beror missnöjet på ett fel som du faktiskt har orsakat, så försök åtgärda det eller kompensera kunden för det. Återkom gärna efter att du åtgärdat felet, för att visa att du bryr dig, genom att följa upp det som gick fel och höra om kunden blev nöjd.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Företagande

ClientPartner arbetar med Norrländsk telemarketing: “Viktiga tjänster”

ClientPartner är ett norrländskt företag som arbetar med telemarketing, men ser sig inte nödvändigtvis som ett callcenter.

Företaget ClientPartner arbetar med norrländsk telemarketing och är en uppstickare inom branschen, och det som gör företaget speciella är deras norrländska kärnvärden: flexibilitet, enkelhet och pålitlighet.

På hemsidan beskriver sig företaget som “det lilla norrländska företaget med det stora företagets kompetens och produktportfölj” och att ambitionen är att vara “en personligare marknadsbyrå som passar dig som söker en mer genuin och norrländskt pålitlig samarbetspartner”.

Callcenter i Norrland.

ClientPartner är ett norrländskt företag som arbetar med telemarketing, men ser sig inte nödvändigtvis som ett callcenter. Man har inte strukturen av ett callcenter utan arbetar mer konsulterande mot sina kunder, och i mindre team. Bland uppgifterna finns inte bara att finnas som extern part för kundernas utåtriktade telemarketing, men också konsultera och ge stöd i utveckling av marknads- och försäljningsstrategier och generell affärsutveckling.

Telemarketingtjänster.

Företaget arbetar med leadgenerering, mötesbokning, telemarketing, telefonförsäljning och affärsutveckling vilket man kan läsa mer om här. Vill man komma i kontakt med ClientPartner kan man klicka här.

Continue Reading

Företagande

Grant Cardones tips till dig som vill bli miljonär på företagandet

Foto: Omslag/Youtube.

I behov av lite extra motivation under den mörka decembermånaden som avslutar Q4? Den karismatiska fastighetsmiljardären Grant Cardone ger sina tips på hur du – på fem steg – blir miljardär.

Prenumerera gratis på Affärsliv365

* indicates required

Continue Reading

Företagande

Tre nycklar till ett bra säljmöte: “Strukturen är viktig”

Det finns faktorer som skiljer ett bra säljmöte från ett dåligt, har du koll på dem? Här kommer tre viktiga nycklar för ett bra möte!

Foto: Genrébild.

FÖRETAGANDE. Det finns faktorer som skiljer ett bra säljmöte från ett dåligt. Om du inte har koll på hur säljmötet är upplagt, och skjuter från höften, är det stor risk för att du missar de viktiga detaljer som kunden behöver för en bra köpupplevelse.

Säljare brukar ofta betraktas som “duktiga på att prata” men på ett bra säljmöte ska säljaren prata mindre än köparen. Du ska lyssna och ge lämpliga förslag på det kunden behöver hjälp med, har ett behov av, inte prata ner dem i skorna med förhoppningen om att de snart ska säga ja till vad som helst.

Här kommer tre nycklar till vad du, som minimum, behöver för ett bra säljmöte:

  1. Välutförd behovsanalys
    Och det här är jätteviktigt. Det är under den här tiden av säljmötet som du tar reda på vad du kan göra för kunden. Du måste veta vad kunden problembild är, vilken “pain” de upplever, för att kunna hitta lämpliga lösningar med dina produkter eller tjänster. Tänk på att det här också är ditt tillfälle att skina – du kan vissa på kompetens och erfarenhet genom att vara inkännande och visa att du vet vad ni pratar om.
  2. En bra presentation.
    Och det handlar inte om att prata så länge som möjligt utan att andas. Här ska du använda dig av det du fick fram under behovsanalysen. Kanske vet du direkt vad kunden är intresserad av och lägger ditt fokus där? Du behöver inte berätta om allt annat, och göra det ointressant, för en kund som du redan vet är i behov av något annat som du också tillhandahåller. Men glöm för bövelen inte att hålla liv i samtalet. Det ska inte vara en enmanshow där du står oavbruten i en timme – sikta istället på en dialog med kunden där ni på ett levande sätt kan diskutera det du presenterar.
  3. Hantera invändningarna med finess.
    Har du arbetat ett tag så vet du vilka de vanligaste invändningarna är, och invändningar, de kommer att komma. Var inlyssnade, inte avfärdande, och påbörja varje mening med “jag förstår vad du menar” snarare än “nej, du har fel”. Försök förstå vad kunden egentligen försöker säga genom att på olika sätt avfärda affären. Handlar det verkligen om brist på budget eller behov, eller mer om brist på förtroende för produkten? När du förstår att hantera invändningarna rätt, och lägger tid på att finslipa dina svar så att de kommer ur dig som rinnande vatten, kommer mycket att gå din väg.

Tyckte du om de här tipset? Dela gärna artikeln så att fler får en möjlighet att läsa dem! Och du, lycka till med försäljningen!

Continue Reading

HETAST

Precis som alla andra hemsidor använder vår hemsida sk Cookies för att fungera.