Connect with us

Företagande

Dags för rekrytering? Så väljer du rätt person när det är dags att nyanställa

Vad ska man då tänka på för att göra en så bra rekrytering som möjligt, och hitta rätt person direkt? Vi listar några viktiga saker!

Att anställa personal är ett gissel för många företag, och osökt är det väl kanske varför bemanningsföretagen och rekryteringsbolagen går bättre än vad de någonsin tidigare gjort. För det är nämligen svårt att anställa. Inte minst för små företag, där kostnaden som uppstår vid utdragna rekryteringsprocesser och upprepade internutbildningar blir kostsamma och tidskrävande.

Bäst är det alltså att göra rätt direkt. Men vad ska man då tänka på för att göra en bra rekrytering som möjligt, och hitta rätt person direkt? Vi listar några viktiga saker att tänka på.

Stressa inte – låt rekryteringen ta tid.

En framstressad rekrytering kan bli helt fel, och då blir det i slutändan oftast bara dyrt och betydligt mer tidskrävande än vad det behöver vara. Låt istället rekryteringen ta tid, och lägg ner både tid och energi på processen. Du ska inte bara hitta någon att anställa, du ska hitta rätt person att anställa. Den du anställer, i stora men inte minst i små företag, kommer ha stor betydelse för din företagsutveckling och ditt företags framtid. Det är alltså inget litet beslut. Det ska inte bara vara en kompetent person, det ska helst vara någon med ett flertal goda egenskaper. Teamkänsla, lojalitet och servicemindness kan vara viktiga egenskaper.

Ställ krav – även för enklare uppdrag.

För att veta att man anställer rätt person är det viktigt att ställa krav på kompetens, utbildning och erfarenhet som den anställda ska motsvara. Det hjälper dig som rekryterar att tydligare kunna värdera olika sökande och framförallt komma ihåg dem när det är dags att jämföra och fundera över vem av kandidaterna du blir mest intresserad av. Det hjälper också den som ansöker att på förhand få veta om hen har rätt kvalifikationer, det kan undanröja en hel del onödiga ansökningar. Glöm inte att alltid kräva CV i skriftligt format, eftersom du kommer att få mycket information som du behöver komma ihåg och vilja återkomma till, t ex under en arbetsintervju.

Det här behöver du fundera på när du sammanställer dina krav:

Vilka arbetsuppgifter och vilket ansvar kommer den här tjänsten att ha?

Vilken utbildning är grundläggande och meriterande?

Vilken erfarenhet borde man ha sedan tidigare?

Vilka personliga egenskaper värderar jag högt/behövs på arbetsplatsen?

Det finns också andra saker du kan eller bör kräva. Det kan t ex gälla referenser från tidigare arbetsgivare (sökande bör åtminstone kunna ge exempel på två stycken, och du ska alltid kontakta dem). Det kan också gälla utdrag ur belastningsregistret eller hälsoundersökningar, om det krävs för att arbeta inom ditt företag.

Dags för intervju – håll dig relevant.

När det sedan är dags för en intervju kan du utgå från dina krav och de ansökningar som de anställda har lämnat in. Kalla de som upplever som intressanta på en träff där du får möjlighet att ställa frågor, och där den som intervjuas får möjlighet att ställa frågor till dig för att få veta mer om arbetsplatsen. Ett bra ställe att ha en intervju är i en avskild del av dina företagslokaler eller möjligtvis på ett café, tänk på att ett personligt samtal ofta är bättre än ett samtal i grupp eller inför potentiella kollegor.

Så hur förbereder man sig för en anställningsintervju? Se till att sammanställa frågor innan intervjun, så det blir en tydlig struktur på samtalet som medför att du inte glömmer att fråga något som hade varit intressant. Kom ihåg att skriva ner svaren, så du kan jämföra dem med vad andra sökande frågar. Se också till att ha läst igenom ansökningshandlingarna från den du intervjuar, strax innan intervjun, så du har det färskt i minnet. Det kan vara bra att relatera till under samtalet. Försök också ställa många öppna frågor, det vill säga inte frågor som besvaras med ja eller nej. Öppna frågor håller samtalet lättare och det blir mindre av en förhörssituation.

Tänk också på att bara fråga sådant som är relevant. Det kan vara olaglig att fråga om t ex sexualitet, politisk uppfattning, vikt och sjukdomar. Och handen på hjärtat, är det verkligen intressant att veta innan du anställer?

Urvalstester kan vara ett bra komplement.

Efter ansökningsprocessen och de inledande intervjuerna kan du gå vidare med ett par kandidater till sk urvalstester. Ett sådant test ska vara relevant för den tjänst som man söker till, och utformat på ett sätt som mäter vad som är relevant för tjänsten. Idag finns det många leverantörer av den här sortens tester som man kan vända sig till för att få hjälp, eftersom det kan vara lite svårare att göra ett eget som blir rättvisande och tillräckligt omfattande.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Företagande

I korthet: 5 snabba nycklar till ökad försäljning i småföretag

Kort artikel: Fem nycklar för att stärka din försäljningsprocess.

Foto: Genrébild.

Går det trögt med försäljningen? Här kommer fem snabba nycklar som kanske kan påminna om några viktiga faktorer bakom alla lyckade säljprocesser. Tycker du om artikeln får du gärna dela den!

  • Var mer långsiktig – tänk på att affärer tar tid, så ge inte upp för snabbt. Det kan ibland krävas upp till 5-8 nej innan kunden säger ja. Satsa på att stärka dina relationer och finnas där för kunden när det är dags att göra affär.
  • Kommunicera med klarhet – det ska inte vara svårt för kunden att förstå ditt erbjudande och vad som särskiljer dig från dina konkurrenter, se till att jobba på din pitch och kunna den såväl att du kan rabbla igenom den även om det sker efter att ha blivit väckt mitt i natten.
  • Ta reda på vilka kunder som passar dig och vad som är din målgrupp – och använd informationen för att hitta fler liknande företag som sannolikt står närmare en affär med dig än andra prospekts. Det kallas för ”tvillingkunder” och kan definitivt öka din pricksäkerhet.
  • Gå in för att sälja i allt ni gör – utan försäljning kommer det nämligen att gå åt h-vete. Ni bedriver inte välgörenhet, ni måste få betalt för era tjänster, annars kommer företaget inte att gå runt och krascha.
  • Glöm inte bort att följa upp – se nyckel ett igen, det duger inte att ge upp efter ett, två eller tre försök. Inom B2B kan det krävas upp mot tio försök innan du bearbetat kunden tillräckligt mycket för en försäljning. Ge inte upp så lätt.

Continue Reading

Företagande

Ejendals vann Årets exportleverantör: “Ständig utveckling”

Dalarna Business utsåg Ejendals till vinnare i kategorin “Årets Exportleverantör”.

Fredrik Sand. Foto: Pressmeddelande.

DALARNA. Som en av de mest lysande stjärnorna på Dalarna Business himmel under Stjärngalan 2021, lös Ejendals som vinnare i kategorin Årets Exportleverantör. Ejendals har, över tre generationer i Leksand, tillverkat och sålt högkvalitativa skyddsprodukter under varumärkena Tegera (handskar) och Jalas (skor). Och trots den pandemi som vi befinner oss i har Ejendals lyckats med bedriften att kraftigt expandera i Europa. Allt i syfte att bli stört på hand- och fotskydd.

I tuff konkurrens från övriga nominerade är Ejendals enormt stolta över vinsten, vilken av Dalarna Business motiverades med ”Genom ständig produktutveckling skyddar företagets produkter både händer och fötter i många branscher och marknader. Att expandera sin försäljning i flera marknader kan kräva både säkra och snabba fötter, inte minst under en pandemi, men det passar företaget som handen i handsken”

Ejendals VD Fredrik Sand är självklart både överväldigad och glad över vinsten. Han berättar att priset är resultatet av hårt arbete med dedikerat fokus under en längre tid.
– ”Det är fantastiskt att få leda Ejendals spännande resa, med nya marknader och potentiella affärsmöjligheter. Samtidigt som vi behåller vårt starka fotfäste som marknadsledande i Norden. En av de största anledningarna”, menar Fredrik, ”är Ejendals fantastiska personal. Vi har haft turen att fått behålla samt anställa framstående medarbetare inom viktiga specialistområden, något som gör en väsentlig skillnad i vår bransch. Och tillsammans med arbetet av nutida design, ergonomi/komfort och hållbarhet har vi lyckats skapa nyckelfaktorer som ligger till grund för framgången avseende internationell export. ”

Fredrik fortsätter ”Stjärngalan är en av Dalarnas största affärsutmärkelser, där Dalarna Business lyfter fram och främjar intelligent framåtanda och innovation från Dalarnas region. Att ha vunnit ett så prestigefyllt pris i en sådan konkurrensutsatt miljö gör det här priset ännu mer speciellt.”

FAKTA.

Som bolag grundades Ejendals av familjen Ejendal i Leksand, Dalarna, för mer än 70 år sedan och har en rik historia av uppfinningsrikedom och drivkraft. Med kompetenta och engagerade medarbetare, fantastiska idéer och nya koncept kring säkerhet och komfort, är Ejendals stolta över att kunna ta sitt erbjudande till resten av världen. Främst baserat på Ejendals vision att ”Skydda händer och fötter”, som i realiteten innebär att alla som arbetar med riskutsatta yrken ska komma hem med friska och hela händer och fötter.

Continue Reading

Företagande

Han kan utses till årets företagare i Umeå

Mattias Matsson, Grundare och Koncern VD, Professionals Nord och One Group är nominerad till årets företagare i Umeå.

Foto: Pressmeddelande. Mattias Matsson t.v.

VÄSTERBOTTEN. Mattias Matsson, Grundare och Koncern VD, Professionals Nord och One Group är nominerad till årets företagare i Umeå. Det är Företagarna Umeå som delar ut priset för att synliggöra företagare som jobbar hårt för att driva och utveckla sina verksamheter, lägger ned tid och engagemang på sitt företagande och är en förebild i sitt ledarskap och sitt entreprenörskap, som bidrar till att Umeå är en bra plats att leva och verka på.

Hur känns det?

Det känns såklart jätteroligt, framförallt ett år som detta då de i många avseenden varit tufft för väldigt många människor.

Både IT-konsult- och bemanningsbranschen och gått väldigt tungt under året, hur har det gått för er?

Vi bestämde oss tidigt in i denna pandemi att agera på det sättet vi själva tyckte var rätt och inte titta allt för mycket på konkurrenter och omvärlden.

Så vi valde att inte fokusera på att skära kostnad utan på att öka intäkt och behålla jobb, vilket i efterhand visat sig vara helt rätt för oss, vi står nu otroligt starka inför 2021.

Vi har med Professionals Nord ökat omsättningen och gör nu en av Sveriges största satsningar någonsin inom bemanningsbranschen och ska täcka hela Norden inom 3 år, mer detaljerad info kommer inom kort.

Med One Group har vi anställt över 60 personer sedan i Februari och ökat omsättningen med 350 %.

Så jag kan inte säga annat än att jag är otroligt stolt över alla medarbetare som gjort ett helt fantastiskt jobb.

Vad beror det på att ni klarat er så bra?

Det är en enda avgörande faktor och det är att jag jobbar med dom överlägset bästa människorna runt om i hela Sverige!

Man ska se att det ”lyser” ur ögonen på dom man jobbar med då vet jag att jag jobbar med rätt människor, då kan vi vara snabbare, jobba med högre kvalité och erbjuda alla kunder skräddarsydda lösningar.

Vad händer framåt?

Jag jobbar för fullt med att rekrytera dom bästa människorna runt om i hela Sverige, vill du vara med och starta något av våra kontor vill jag komma i kontakt med dig.

Vi ska i båda bolagen jobba med extremt kraftig tillväxt för att skapa så många nya arbetstillfällen som det bara går, vara med och hjälpa Sverige ur den här pandemin och komma stärkta härifrån.

Fakta.
Övriga nominerade till priset Årets företagare i Umeå är:

Matti Larsson, Zordix
”Med engagemang och stora visioner har han modet att satsa på det han tror på. Han visar att ett bra team är A och O för att behålla kompetens i ett företag. Zordix har vuxit i såväl Umeå som internationellt, tack vare hans förmåga att se nya affärer i en ständigt föränderlig bransch.”

Raja Thorén, ThorenGruppen
”Med smittande kreativitet och en förmåga att involvera och se andra, hittar han lösningar på framtida utmaningar. Hans engagemang och vilja att göra gott för närings- och föreningsliv, samt företagets starka tillväxt, gör honom till en god förebild för Umeås företagare.”

Continue Reading

HETAST

Precis som alla andra hemsidor använder vår hemsida sk Cookies för att fungera.