Connect with us

Företagande

Dags för rekrytering? Så väljer du rätt person när det är dags att nyanställa

Vad ska man då tänka på för att göra en så bra rekrytering som möjligt, och hitta rätt person direkt? Vi listar några viktiga saker!

Att anställa personal är ett gissel för många företag, och osökt är det väl kanske varför bemanningsföretagen och rekryteringsbolagen går bättre än vad de någonsin tidigare gjort. För det är nämligen svårt att anställa. Inte minst för små företag, där kostnaden som uppstår vid utdragna rekryteringsprocesser och upprepade internutbildningar blir kostsamma och tidskrävande.

Bäst är det alltså att göra rätt direkt. Men vad ska man då tänka på för att göra en bra rekrytering som möjligt, och hitta rätt person direkt? Vi listar några viktiga saker att tänka på.

Stressa inte – låt rekryteringen ta tid.

En framstressad rekrytering kan bli helt fel, och då blir det i slutändan oftast bara dyrt och betydligt mer tidskrävande än vad det behöver vara. Låt istället rekryteringen ta tid, och lägg ner både tid och energi på processen. Du ska inte bara hitta någon att anställa, du ska hitta rätt person att anställa. Den du anställer, i stora men inte minst i små företag, kommer ha stor betydelse för din företagsutveckling och ditt företags framtid. Det är alltså inget litet beslut. Det ska inte bara vara en kompetent person, det ska helst vara någon med ett flertal goda egenskaper. Teamkänsla, lojalitet och servicemindness kan vara viktiga egenskaper.

Ställ krav – även för enklare uppdrag.

För att veta att man anställer rätt person är det viktigt att ställa krav på kompetens, utbildning och erfarenhet som den anställda ska motsvara. Det hjälper dig som rekryterar att tydligare kunna värdera olika sökande och framförallt komma ihåg dem när det är dags att jämföra och fundera över vem av kandidaterna du blir mest intresserad av. Det hjälper också den som ansöker att på förhand få veta om hen har rätt kvalifikationer, det kan undanröja en hel del onödiga ansökningar. Glöm inte att alltid kräva CV i skriftligt format, eftersom du kommer att få mycket information som du behöver komma ihåg och vilja återkomma till, t ex under en arbetsintervju.

Det här behöver du fundera på när du sammanställer dina krav:

Vilka arbetsuppgifter och vilket ansvar kommer den här tjänsten att ha?

Vilken utbildning är grundläggande och meriterande?

Vilken erfarenhet borde man ha sedan tidigare?

Vilka personliga egenskaper värderar jag högt/behövs på arbetsplatsen?

Det finns också andra saker du kan eller bör kräva. Det kan t ex gälla referenser från tidigare arbetsgivare (sökande bör åtminstone kunna ge exempel på två stycken, och du ska alltid kontakta dem). Det kan också gälla utdrag ur belastningsregistret eller hälsoundersökningar, om det krävs för att arbeta inom ditt företag.

Dags för intervju – håll dig relevant.

När det sedan är dags för en intervju kan du utgå från dina krav och de ansökningar som de anställda har lämnat in. Kalla de som upplever som intressanta på en träff där du får möjlighet att ställa frågor, och där den som intervjuas får möjlighet att ställa frågor till dig för att få veta mer om arbetsplatsen. Ett bra ställe att ha en intervju är i en avskild del av dina företagslokaler eller möjligtvis på ett café, tänk på att ett personligt samtal ofta är bättre än ett samtal i grupp eller inför potentiella kollegor.

Så hur förbereder man sig för en anställningsintervju? Se till att sammanställa frågor innan intervjun, så det blir en tydlig struktur på samtalet som medför att du inte glömmer att fråga något som hade varit intressant. Kom ihåg att skriva ner svaren, så du kan jämföra dem med vad andra sökande frågar. Se också till att ha läst igenom ansökningshandlingarna från den du intervjuar, strax innan intervjun, så du har det färskt i minnet. Det kan vara bra att relatera till under samtalet. Försök också ställa många öppna frågor, det vill säga inte frågor som besvaras med ja eller nej. Öppna frågor håller samtalet lättare och det blir mindre av en förhörssituation.

Tänk också på att bara fråga sådant som är relevant. Det kan vara olaglig att fråga om t ex sexualitet, politisk uppfattning, vikt och sjukdomar. Och handen på hjärtat, är det verkligen intressant att veta innan du anställer?

Urvalstester kan vara ett bra komplement.

Efter ansökningsprocessen och de inledande intervjuerna kan du gå vidare med ett par kandidater till sk urvalstester. Ett sådant test ska vara relevant för den tjänst som man söker till, och utformat på ett sätt som mäter vad som är relevant för tjänsten. Idag finns det många leverantörer av den här sortens tester som man kan vända sig till för att få hjälp, eftersom det kan vara lite svårare att göra ett eget som blir rättvisande och tillräckligt omfattande.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Företagande

Grant Cardones tips till dig som vill bli miljonär på företagandet

Foto: Omslag/Youtube.

I behov av lite extra motivation under den mörka decembermånaden som avslutar Q4? Den karismatiska fastighetsmiljardären Grant Cardone ger sina tips på hur du – på fem steg – blir miljardär.

Prenumerera gratis på Affärsliv365

* indicates required

Continue Reading

Företagande

Tre nycklar till ett bra säljmöte: “Strukturen är viktig”

Det finns faktorer som skiljer ett bra säljmöte från ett dåligt, har du koll på dem? Här kommer tre viktiga nycklar för ett bra möte!

Foto: Genrébild.

FÖRETAGANDE. Det finns faktorer som skiljer ett bra säljmöte från ett dåligt. Om du inte har koll på hur säljmötet är upplagt, och skjuter från höften, är det stor risk för att du missar de viktiga detaljer som kunden behöver för en bra köpupplevelse.

Säljare brukar ofta betraktas som “duktiga på att prata” men på ett bra säljmöte ska säljaren prata mindre än köparen. Du ska lyssna och ge lämpliga förslag på det kunden behöver hjälp med, har ett behov av, inte prata ner dem i skorna med förhoppningen om att de snart ska säga ja till vad som helst.

Här kommer tre nycklar till vad du, som minimum, behöver för ett bra säljmöte:

  1. Välutförd behovsanalys
    Och det här är jätteviktigt. Det är under den här tiden av säljmötet som du tar reda på vad du kan göra för kunden. Du måste veta vad kunden problembild är, vilken “pain” de upplever, för att kunna hitta lämpliga lösningar med dina produkter eller tjänster. Tänk på att det här också är ditt tillfälle att skina – du kan vissa på kompetens och erfarenhet genom att vara inkännande och visa att du vet vad ni pratar om.
  2. En bra presentation.
    Och det handlar inte om att prata så länge som möjligt utan att andas. Här ska du använda dig av det du fick fram under behovsanalysen. Kanske vet du direkt vad kunden är intresserad av och lägger ditt fokus där? Du behöver inte berätta om allt annat, och göra det ointressant, för en kund som du redan vet är i behov av något annat som du också tillhandahåller. Men glöm för bövelen inte att hålla liv i samtalet. Det ska inte vara en enmanshow där du står oavbruten i en timme – sikta istället på en dialog med kunden där ni på ett levande sätt kan diskutera det du presenterar.
  3. Hantera invändningarna med finess.
    Har du arbetat ett tag så vet du vilka de vanligaste invändningarna är, och invändningar, de kommer att komma. Var inlyssnade, inte avfärdande, och påbörja varje mening med “jag förstår vad du menar” snarare än “nej, du har fel”. Försök förstå vad kunden egentligen försöker säga genom att på olika sätt avfärda affären. Handlar det verkligen om brist på budget eller behov, eller mer om brist på förtroende för produkten? När du förstår att hantera invändningarna rätt, och lägger tid på att finslipa dina svar så att de kommer ur dig som rinnande vatten, kommer mycket att gå din väg.

Tyckte du om de här tipset? Dela gärna artikeln så att fler får en möjlighet att läsa dem! Och du, lycka till med försäljningen!

Continue Reading

Företagande

I korthet: 5 snabba nycklar till ökad försäljning i småföretag

Kort artikel: Fem nycklar för att stärka din försäljningsprocess.

Foto: Genrébild.

Går det trögt med försäljningen? Här kommer fem snabba nycklar som kanske kan påminna om några viktiga faktorer bakom alla lyckade säljprocesser. Tycker du om artikeln får du gärna dela den!

  • Var mer långsiktig – tänk på att affärer tar tid, så ge inte upp för snabbt. Det kan ibland krävas upp till 5-8 nej innan kunden säger ja. Satsa på att stärka dina relationer och finnas där för kunden när det är dags att göra affär.
  • Kommunicera med klarhet – det ska inte vara svårt för kunden att förstå ditt erbjudande och vad som särskiljer dig från dina konkurrenter, se till att jobba på din pitch och kunna den såväl att du kan rabbla igenom den även om det sker efter att ha blivit väckt mitt i natten.
  • Ta reda på vilka kunder som passar dig och vad som är din målgrupp – och använd informationen för att hitta fler liknande företag som sannolikt står närmare en affär med dig än andra prospekts. Det kallas för ”tvillingkunder” och kan definitivt öka din pricksäkerhet.
  • Gå in för att sälja i allt ni gör – utan försäljning kommer det nämligen att gå åt h-vete. Ni bedriver inte välgörenhet, ni måste få betalt för era tjänster, annars kommer företaget inte att gå runt och krascha.
  • Glöm inte bort att följa upp – se nyckel ett igen, det duger inte att ge upp efter ett, två eller tre försök. Inom B2B kan det krävas upp mot tio försök innan du bearbetat kunden tillräckligt mycket för en försäljning. Ge inte upp så lätt.

Continue Reading

HETAST

Precis som alla andra hemsidor använder vår hemsida sk Cookies för att fungera.