Connect with us

Fritid & Nöje

Bodil Östmarck är hjärnan bakom Padel-succén i Åre.

Under försommaren 2020 hon ta fram siffror och underlag för en padelarena på Holiday Club.

Foto: Genrébild.

JÄMTLAND. När konferensmarknaden tog paus som en direkt följd av pandemin anade Bodil Östmarck, Revenue Manager på Holiday Club, en ny möjligt intäktsframgång. Under försommaren 2020 hon ta fram siffror och underlag för en padelarena på Holiday Club.

Tillsammans med Activity Manager Miranda Ericsson utvecklades tanken till ett koncept och med partnern Åre Sportcenter stod padelbanor spelklara till de första vintergästernas incheckningar. Holiday Club Åre har sedan hösten 2016 tagit matchen som fjällvärldens sporthotell. Med sina 250 hotellrum erbjuder de varje gäst att vara med på aktiviteter i det egna konceptet Active Inclusive. Sommartid följer gäster med på familjehikes på Åreskutan, SUP-paddling på Åresjön, grillning vid en lägereld och mycket annat. På vintern står snöskovandring, SUP-träning i Infinitypoolen, familjevandring och eldskola på schemat.

Den stora arenan som rymmer upp till 3000 personer har länge använts som sportgolv för pingis, innebandy och basket och har fungerat som bland annat fest- och konsertarena för grupper och konferenser och som evenemangsyta för VM-arrangemang och mässor. Sportgolvet finns kvar under vintern och dessutom inrymmer arenan två dubbelbanor och en singelbana som håller öppna för spel mellan kl 06-00, samma tidsspann som gymmet SATS Åre på Holiday Club är öppet.

-Istället för att stå med en stor tom lokal på 1500 kvm säkrar vi nu månatliga intäkter inklusive merförsäljning och uthyrning av padelutrustning. Vi ser en potential i att koppla ihop tidig bokning av padelbanor i ett boendepaket på hotellet, med tanke på vilket bokningstryck det är på padel idag. Gäster som bokar vår paket Padelmania får en stor förmån i att kunna boka padelbanor mer än 14 dagar i förväg. För gäster är det attraktivt att kunna kombinera skidåkning med padel på garanterade tider, förklarar Bodil Östmarck.

Padelsatsningen på Holiday Club gör under Q1 och Q2 2021 men framtiden utvärderas kontinuerligt under perioden för att matcha konferens- och eventmarknadens behov och efterfrågan.

Att sälja boende ihop med aktiviteter har varit framgångsrikt för Holiday Club sedan tidigare. Till exempel har hotellets sommarerbjudande för familjer ökat i både antal bokningar och i omsättning de senaste åren och även sommaren 2020.

-Sedan 2018 har vårt familjepaket med halvpension och aktiviteter under sommaren vuxit med hela 47% i antal rumsnätter. Detta trots att vi valde att sätta ett maximum tak på antal gäster under sommaren 2020, säger Bodil Östmarck.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

HETAST

Precis som alla andra hemsidor använder vår hemsida sk Cookies för att fungera.